Η Μαρία Αλεξέα, καταγόμενη από το χωριό Αλαγονία του Ταϋγέτου, είχε από την παιδική ηλικία μια μεγάλη αγάπη για τη φύση. Αναζητώντας μέσα από τη φύση όμορφες μορφές, προσπάθησε να βρει τις κινήσεις που εξέφραζαν αυτές τις μορφές. Παρατηρώντας προσεκτικά το έργο της, βλέπουμε ένα σώμα να ταλαντεύεται ρυθμικά, σαν να το φύσηξε ο άνεμος, επιτυγχάνοντας την τέλεια απομίμηση του δέντρου, του κύματος ή του σύννεφου, και όλων των φυσικών δυνάμεων που στην ελληνικά μυθολογία εκπροσωπήθηκαν από τους θεούς και τις νύμφες και αργότερα εκφράστηκαν σε όλες τις σπουδαίες μουσικές του Μπαχ και του Μπετόβεν.

Η ταλαντούχα καλλιτέχνης Μαρία Αλεξέα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα σπουδών στη Μουσική (Δίπλωμα Τσέλο, Βίρτσμπουργκ, Γερμανία), σπουδές στο χορό στο Σάλτσμπουργκ, Κινηματογραφικών Σπουδών στη Σχολή Σταυράκου, καθώς και την Επιστήμη (Diploma of Neuroscience, Sussex University, Ηνωμένο Βασίλειο) και τη Φιλοσοφία (Πλατωνική φιλοσοφία της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Sussex του Ηνωμένου Βασιλείου).

Έχει δώσει πολλά κονσέρτα στην Ευρώπη και είχε εκθέσει την τέχνη της στη Χαϊδελβέργη και Φλωρεντία. Η τελευταία και πιο σημαντική έκθεση ήταν αυτή που έλαβε χώρα στο παλάτι του Jaegerhof (Goethe Museum Düsseldorf) υπό τον τίτλο «Το Ελληνικό όνειρο του Γκαίτε”.

Η Μαρία Αλεξέα μιλάει στο Beau Sillage για την αγάπη της για την τέχνη και το έργο της…

photo collage

Πώς γεννήθηκε η έμπνευση να κάνετε τέχνη τον αρχαίο κόσμο;

Ο αρχαίος κόσμος δεν είναι παρά το πνεύμα της αισθητικής ενότητας, που σημαίνει μέθεξη με ολόκληρη τη φύση, με ολόκληρη την ιστορία, μια σφαιρική και γνήσια αίσθηση ζωής. Η μουσολατρία είναι η λατρεία αυτής της ελληνικής πνευματικής ενότητας, οι Μούσες είναι χορεύτριες, που ενσαρκώνουν και συνενώνουν σύνθετους κοσμικούς ρυθμούς στον ένα και αδιαίρετο μουσικό παλμό.  Αυτός είναι ο κεντρικός άξονας της αναφοράς μου στον αρχαίο κόσμο. Η ενότητα μορφής και κίνησης που εκφράζει η Αρμονία, η ενότητα ζωής και σκέψης, πνεύματος και σώματος.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνης της περιόδου που σας έχουν προσελκύσει; Τι είναι αυτό που επιθυμείτε να εκφράζετε μέσα από την τέχνη σας;

Προσπαθώ να ακολουθήσω τα βήματα της ελληνικής σκέψης και των εκφραστών της σε όλη την Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια Ιστορία εφαρμόζοντας τους ρυθμούς της φύσης στο σώμα ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένας «ναός», στον οποίο η αρχιτεκτονική και μουσική να ανασυνδέονται, όπου το έξω και το μέσα να συγχωνεύονται στην πραγματοποίηση μιας ενιαίας μορφής.

Έχετε πραγματοποιήσει αξιόλογες εκθέσεις στο εξωτερικό. Τι αποκομίσατε ή τι εισπράξατε από αυτή σας την εμπειρία; Στην Ελλάδα βρίσκετε ανάλογη αναγνώριση;

Η πρώτη μου έκθεση με τίτλο «Το Ελληνικό Όραμα του Goethe» στο Μουσείο Goethe, του Dusseldorf, στο ανάκτορο Jagerhof, όπου εδράζεται, μετά από πρόσκληση του Διευθυντή, Prof. Hansen – υπό την αιγίδα και του Γερμανικού Δελφικού Συμβουλίου. Η πρόσκληση αυτή ήταν μια ιδιαίτερη τιμή, γιατί είμαι η μόνη εν ζωή καλλιτέχνις, που εξέθεσε σ’ αυτό το Μουσείο. Ένας από τους λόγους ήταν η πεποίθηση του Prof. Hansen πως οι εικόνες θα ήταν σε συμφωνία με το Όραμα του Goethe για την Ελλάδα. Και το Γερμανικό κοινό υποδέχθηκε πολύ καλά το γεγονός.

Το 2013 εξέθεσα στη Νέα Υόρκη.

Στην Ελλάδα έχω συμμετάσχει σε μια ομαδική έκθεση στο Athens House of Photography, αλλά και στην SG art gallery. Μάλλον τροχοδρομείται μια ατομική το 2015, η οποία θα περιλαμβάνει photos, photo-collage και ένα μικρό φιλμ.

εοσφορος

Οι φωτογραφίες σας είναι πολύ δυνατές, γεμάτες έκφραση. Πόσο δύσκολο είναι για σας να μεταμορφώνεστε σε μια παραμυθένια ύπαρξη;

Είναι παραμυθένια οπτασία αυτό στο οποίο μεταμορφώνομαι; Προτιμώ να το βλέπω σαν κάτι βαθιά ανθρώπινο, πραγματικό, έστω και σαν προοπτική. Εγώ ζω μια ζωή στον «κόσμο» που απεικονίζω, και μάλιστα την πιο… αληθινή, αν θέλετε.

Το θεωρώ μάλιστα ένα δρόμο που είναι ανοιχτός και για άλλες γυναίκες (και άνδρες). Θα έλεγα πως ελπίζω να γίνει ένα σύστημα μιας νέας σωματικής κουλτούρας, το οποίο μπορεί ίσως να αποτελέσει και κάτι σαν «επιστήμη εφαρμοσμένης αισθητικής» – μια μορφή αυτοπαρατήρησης και σπουδής των δυνατοτήτων τους.

Πιστεύω, δηλαδή, πως οι άνθρωποι μπορούν να φτάσουν την «ιδέα» της ομορφιάς, όχι μόνο δια της οπτικής ενόρασης αυτής αλλά και βιωματικά δια του σώματός τους. Το κληροδότημα της ανθρώπινης εξέλιξης, να χορεύει καθιστώντας το σώμα καθρέφτη του πνεύματος, δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη – παρά σε λίγες σχετικά εξαιρέσεις – με έναν τέτοιο τρόπο. Δια της χορευτικής κίνησης κάποιος μπορεί να ανακαλύψει το «μυστικό» των γεωμετρικών αναλογιών και να γίνει ο ίδιος έργο γλυπτικής και μαθηματικής αρμονίας.

Φυσικά δεν είναι ανάγκη να είναι κάποιος προικισμένος με φυσική καλλονή, για να εξελιχθεί σε ένα πλάσμα συνολικά, ολόπλευρα όμορφο. Δυστυχώς, το πιο συνηθισμένο είναι οι όμορφοι να… ασχημαίνουν και οι άσχημοι να… ασχημίζουν περισσότερο. Και όπως  ήδη καταλαβαίνετε, κάνω στην πραγματικότητα μια νύξη για τα αρνητικά αποτελέσματα της πνευματικής ζωής σήμερα, που τη βλέπω καθοριστική για την υπόλοιπη σωματική εξέλιξη. Κατά τρόπο αμφίδρομο, το «ξεδίπλωμα» – ή μη ξεδίπλωμα – της σωματικής ικανότητας για έκφραση αντανακλά και πλουτίζει ακριβώς αυτή την πνευματική ζωή – ή τη φτωχαίνει.

ζαρκαδι

Οι φωτογραφίες είναι της Μαρίας Αλεξέα αποκλειστικά για το Beau Sillage

Vassilia Camara

About Vassilia Camara

Γεννήθηκε στο όμορφο Μόντρεαλ του Καναδά. Πήγε σχολείο αλλά υποστηρίζει με πάθος ότι τα μαθήματα της ζωής είναι το... πραγματικό σχολείο. Εργάζεται στο χώρο των ΜΜΕ τα τελευταία 12 χρόνια στην Πάτρα κάνοντας λίγο πολύ τα πάντα. «Κρυφό» της πάθος η ζωγραφική. Από μικρή θυμάται να πιάνει χαρτί και να ζωγραφίζει με τις ώρες και μια ωραία μέρα στο ξεκάρφωτο την πήρε η αδελφή της από το χέρι και την πήγε σε μια σχολή σχεδίου μόδας. Κάποιες φορές στη ζωή θέλουμε έναν άνθρωπο να μας ταρακουνάει… Εργάζεται στο «thebest.gr» και είναι συνιδιοκτήτρια του «Beau Sillage». Χαλαρώνει με soft jazz, της αρέσει να ταξιδεύει σε δικούς της φανταστικούς κόσμους, αλλά και σε πραγματικούς, βρίσκει ομορφιά σε απλά καθημερινά πράγματα, είναι αισιόδοξη σε σημείο που εκνευρίζει τους άλλους αλλά δε τη νοιάζει και πιστεύει ότι η ευτυχία μπαίνει χωρίς να το καταλάβεις από την πόρτα που ξέχασες ανοιχτή…