Blob;;; Τι είναι αυτό πάλι…; Καλά δεν τα λέγαμε τόσο καιρό με τα υλικά, που τα γνωρίζουμε, τα έχουμε δει, τα έχουμε αγγίξει…; Τα υλικά όμως από μόνα τους δεν αρκούν για ένα δημιούργημα… χρειάζεται και μία τεχνική, μία ιδέα, μία θεωρητική βάση, ένα concept, όπως λέμε συχνά πυκνά εμείς οι «τρελοί» αρχιτέκτονες…

Ο όρος “blob”, λοιπόν, εκφράζει μία από τις πιο ριζικές καινοτομίες που παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια και σχεδιάστηκαν με τη βοήθεια της ψηφιακής απεικόνισης. Μέσω της ρευστότητάς του, ο σχεδιασμός αυτός αντιτάσσεται στις “σωστές” γωνίες και τις ευθύγραμμες επιφάνειες, δημιουργώντας άμορφα πρωτογενή σχήματα, συχνά επονομαζόμενα ως “βιομορφικά” και “ασπόνδυλα”, σύμφωνα με το βιβλίο «The fashion of architecture». Πρόκειται για οργανικές, και διογκωμένες μορφές, που παρατηρήθηκαν αρχικά στο χώρο της αρχιτεκτονικής και αργότερα και σε αυτόν της ένδυσης.

Αν και στοιχεία της “blob” αρχιτεκτονικής (blob architecture ή αλλιώς blobitecture) σημειώνονται σε σχέδια της δεκαετίας του ’60-’70 από την ομάδα Archigram με τις Walking Cities, ο όρος αυτός εφευρέθηκε το 1995 από τον Greg Lynn, μέσω των πειραματισμών του στη ψηφιακή σχεδίαση.

3

Έκτοτε, πολλοί αρχιτέκτονες υιοθέτησαν τον όρο αυτό για να δημιουργήσουν καινούρια συστήματα κατοίκησης και να περιγράψουν ένα νέο αρχιτεκτονικό κίνημα. Οι μοναδικές μορφές αυτής της τάσης χαρακτηρίζονται από πρωτοποριακή ευκαμψία και ρευστότητα, μιας και οι αρχιτέκτονες αποσκοπούν στην παραγωγή ενός περιβάλλοντος, που μπορεί ακόμα και να αλληλεπικαλύψει υπάρχοντες κατασκευές, αλλά και στη δημιουργία ενός συστήματος αρχιτεκτονικής που δεν έχει μπροστά ή πίσω, καθώς τα περιγράμματα καμπυλώνουν προς τα εμπρός και ταυτόχρονα κινούνται πίσω σε αυτά.

Η ομάδα αρχιτεκτόνων Future Systems υποστηρίζει αυτή την τάση και στις αρχές της νέας χιλιετίας ξεφεύγει από τις συμβατικές μορφές, καθώς στρέφεται στην ένδυση ως μορφή έμπνευσης, για να δημιουργήσει το νέο κατάστημα του Selfridge στο Birmingham (2003). Η ρευστότητα της μορφής του κτιρίου δημιουργεί έντονη αντίθεση με τα γωνιακά κτίρια που το περιβάλλουν, υπενθυμίζοντας την “πτώση” του υφάσματος και τις απαλές γραμμές του σώματος. Στο σχέδιο δεν παρατηρούνται διακρίσεις μεταξύ τοίχων και οροφής, καθώς δεν υπάρχει καμία απότομη γωνία που να σπάει τις οργανικές μορφές που ρέουν. Επιδιώκοντας μια επένδυση ικανή να ακολουθεί την καμπύλη που συνεχώς μεταβάλλεται, οι αρχιτέκτονες δίνουν ένταση στην κάλυψη του κελύφους με μια επιδερμίδα αποτελούμενη από αμέτρητους δίσκους αλουμινίου, που θυμίζουν τις πούλιες ενός φορέματος του ’60 από το σχεδιαστή Paco Rabanne. Το περιορισμένο τους εμβαδό επιτρέπει την μέγιστη ευελιξία στον τρόπο που δρουν ως εξωτερική επένδυση. Στο φως του ήλιου το κτίριο λάμπει, αντανακλώντας και την παραμικρή αλλαγή του καιρού και παίρνοντας τα χρώματα, το φως και τις μορφές των ανθρώπων που περνούν. Πρόκειται για ένα ζωντανό οργανισμό που αναπνέει, καθώς εδραιώνεται ως σύμβολο της πόλης του Birmingham δίνοντάς της μια νέα ταυτότητα.

future systems

Οι νέες κατασκευαστικές αρχές και αισθητικές ευαισθησίες που παρουσιάζονται μέσω αυτής της καινοτομίας, επαναπροσδιορίζουν ακόμη και το περιβάλλον της ένδυσης. Οι σχεδιαστές μόδας ερμηνεύουν τα περιγράμματα του σώματος ως εξελιγμένα “blob” και επεκτείνουν τα όριά του με προστιθέμενα γεμίσματα ή με ογκώδεις προεκτάσεις.

Ο σχεδιαστής Alexander McQueen αυξάνει τη δομή του σώματος, επανεξετάζοντάς το ως μία σειρά δακτυλίων σχημάτων. Στη συλλογή του “White Sprayed Dress” για την άνοιξη/καλοκαίρι 1999, χρησιμοποίησε μια ογκώδη βαμβακερή λευκή τουαλέτα “ασφαλισμένη” κάτω από τα χέρια με μια φαρδιά δερμάτινη ζώνη, που έμοιαζε με φούστα τύπου κρινολίνο υποστηριγμένη στις μασχάλες και όχι στη μέση.

Ο Hussein Chalayan, με τα φορέματά του από τούλι, δείχνει για ακόμα μια φορά την πρόθεσή του να δουλέψει ενάντια στα συμβατικά κοψίματα και τις παραδοσιακές αναλογίες. Στη συλλογή του “before minus now” για την άνοιξη/καλοκαίρι 2000 έδωσε μορφή στο τούλι γύρω από το σώμα, για να δημιουργήσει μια πυκνή σιλουέτα, εξασφαλίζοντας μια σειρά ελεύθερων κινήσεων στους ώμους, τα πόδια και το λαιμό του μοντέλου. Τα περιγράμματα απομακρύνονται από το σώμα και διεισδύουν στο φόρεμα αποκαλύπτοντας ένα γλυπτό από μάζα και κενό.

14_hussein_chalayan_perfume_tl020811

Elena Xipolia

About Elena Xipolia

Η Έλενα είναι Αρχιτέκτονας και μέλος της ομάδας Krama. Σπούδασε αρχικά Ανακαίνιση και Αποκατάσταση Κτιρίων αλλά ποτέ δε ξέχασε τον βασικό της στόχο και αυτός δεν ήταν άλλος από την Αρχιτεκτονική. Υποστηρίζει πως η αρχιτεκτονική είναι τρόπος ζωής, γι’ αυτό και κατά καιρούς έχει κάνει πολλές εθελοντικές εργασίες. Της αρέσει η απλότητα και εκτιμά το οτιδήποτε vintage. Αγαπημένο της μότο «η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά»…Μέχρι τώρα σχεδίαζε ρούχα μόνο στον ύπνο της, αλλά αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να το κάνει πραγματικότητα. Αν και κάποιες φίλες της την αποκαλούν “Madame Figaro”, την εξιτάρει η περιπέτεια και θα ‘θελε να κάνει extreme sports πριν ακόμα μεγαλώσει κι άλλο…!